Dr. Tomatis

Leren en communiceren zijn processen die bij de meesten van ons van nature werken, dus worden ze als heel eenvoudig beschouwd. Het moet echter bekend zijn dat een op de tien mensen elke dag een serieuze strijd moet voeren om deze processen uit te voeren. In bepaalde situaties kan auditieve informatie niet correct worden verwerkt en treden er luisterstoringen op.

Het oor speelt een fundamentele rol bij de verwerking van informatie, als de belangrijkste toegangspoort tot onze hersenen. Het verzamelt de geluiden die om ons heen voorkomen, evenals onze eigen geluiden, en zet deze om in elektrische impulsen en stuurt deze naar de hersenen voor analyse. Verrassender is dat het oor ook onze lichamelijke bewegingen herkent en een grote rol speelt bij coördinatie-, evenwichts- en ritmeprocessen. In dit opzicht heeft het een vitale functie bij zowel het spreken, bespreken, leren van instructies, lezen, leren en onthouden, en het uitvoeren van de eenvoudigste lichamelijke bewegingen, dat wil zeggen in ons dagelijks leven.

 

Wanneer er vervaging optreedt in de communicatie tussen het oor en de hersenen, wordt ons vermogen om met de buitenwereld om te gaan beschadigd. Dit resulteert vaak in een verlies van zelfrespect, waardoor communicatie- en leerproblemen erger worden.



Ongeveer vijftig jaar geleden ontwikkelde de Franse arts Alfred Tomatis een educatief programma dat erop gericht was de hersenen via het gehoorsysteem te stimuleren om het luistervermogen te verbeteren. De Tomatis®-methode, die op een heel speciale manier muziek en menselijke stemmen overbrengt, helpt de kwaliteit van het luisteren bij zowel kinderen als volwassenen te verbeteren.

De Tomatis®-methode, die baanbrekend was in de ontwikkelingen in de neurowetenschappen, wordt vandaag de dag in meer dan 2000 praktijkcentra voor deskundigen toegepast met behulp van een unieke technologie genaamd TalksUp®, in de vorm van luistersessies die zijn afgestemd op persoonlijke behoeften.

De Tomatis®-methode, gedefinieerd als een alternatief onderwijsprogramma, zorgt voor een effectieve en natuurlijke stimulatie van de hersenen als een complementaire benadering van medische en traditionele therapeutische toepassingen.
thumbnail_tomatis 2

DR TOMATIS METHODIEK​

Kinderen die opvallen door:

  • Schoolproblemen: onder andere dyslexie, (begrijpend) lezen, spelling, schrijven, rekenen en gebrek aan motivatie
  • ​Aandacht-, concentratie- & geheugenproblemen (ADD & ADHD)
  • Autisme & autistivorm gedrag
  • Hyperactief gedrag
  • Problemen na vroeggeboorte / geboortecomplicaties
  • Adoptieproblemen
  • ​Auditieve verwerkingsproblemen
  • ​Verlegenheid
  • ​Terugtrekkingsgedrag
  • ​Autisme & autistivorm gedrag
  • ​​Slaapstoornissen, angsten & vermoeidheid
Addicted,To,Listening,To,Music.,Kids,Can,Suffer,From,Music

DR TOMATIS METHODIEK​

Çocuklar için kullanım alanları:

 

  • Anksiyete (kaygı, korku, gerilim, sıkıntı hali)
  • Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHAB)
  • Konuşma ve ifade yeteneklerinin güçlendirilmesi
  • Konsantrasyon eksikliği
  • Öğrenme güçlüğü
  • Disleksi
  • Yaygın gelişim bozukluğu
  • Bedensel engelli (Down, spastik )
  • Otizm

Jeugd & Begeleiding in Gezin 2021 Alle rechten voorbehouden.